Op naar de whitesundays en great barrier reef! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Nathalie Groenevelt - WaarBenJij.nu Op naar de whitesundays en great barrier reef! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Nathalie Groenevelt - WaarBenJij.nu

Op naar de whitesundays en great barrier reef!

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

11 Januari 2015 | Australië, Airlie Beach

Vanuit Rainbow beach met een tussenstop naar airlie beach waar we onze boot trip naar de whitesundays en great barrier reef zullen hebben.

We zijn om 8 uur al vertrokken met de camper aangezien we hier meestal rond 6 uur half 7 wakker zijn rijden we ook al vroeg weg.
We zouden in yeppoon een overnachting doen alleen het vervelende hier is dat als je van de hoofdweg ga je zo 50 km aan het rijden ben voor je bij de plaats bent. We hebben besloten om door te rijden naar Mackay en daar een overnachting te doen. in Mackay aangekomen een top toerist park opgezocht Andergrove van park. Daar de camper neergezet op de plaats die we toegewezen kregen. Vlak naast het zwembad. Eenmaal de camper aan het stroom stoeltjes buiten gezet. Hebben we een heerlijke duik in het zwembad genomen. Daarna heb ik lekker liggen zonnen en Arjan leest zijn boekje bij de camper. Tegen etenstijd wat Arjan s, avonds altijd verzorgt oké ik moet de afwas dan doen. Na het eten nog wat uitbuiken en ja als je al zo vroeg wakker bent lig je er ook op tijd weer in. De volgende dag door naar airlie beach nog 250 kilometer te rijden. Aangekomen in airlie beach bij x-base een hostel op het kampeerterrein gestaan. Hier hebben we 2 nachten doorgebracht voor we onze boot trip gingen maken. Leuk gezellig dorpje waar je vlak bij het strand zit helaas wegens dodelijke jelly fish mag je er alleen in zwemmen als je een stingersuite hebt. Niet getreurd er is ook een groot lagoon waar je de hele dag gratis mag zwemmen. Nadeel het water was verschrikkelijk warm afkoelen was er bijna niet bij. Wel kun je genieten van het mooie uitzicht. Hier hebben we ons 2 dagen vermaakt. Op dinsdag ochtend proberen uit te slapen dit lukte niet echt. Op onze gemak de tassen gepakt voor onze trip. DE camper aan kant gemaakt om op de parkeerplaats bij het hostel te zetten en vervolgen lopend naar de opstap plaats van de boot. We waren natuurlijk veel te vroeg dus moesten nog enige tijd wachten. Om half 1 kwam er dan eindelijk beweging in de boot en kwamen er ook meer mensen voor de tocht. Rond kwart voor 1 kwam de crew van de boot ons inchecken. Na wat formulieren ingevuld te hebben voor het duiken mochten we dan eindelijk aan boort. Eerst de slippers uit en in een tas gooien. Vervolgens moesten we plaats nemen en werden de huisregels van de boot uitgelegd. Ondertussen gingen we de haven uit om te varen naar de eerste duik en snorkel plek. Daarna werd je kamer aangewezen arjan en ik waren de eerste die plaats mochten nemen in onze kamer. Het grootste bed maar je ligt dus met 8 personen in 1 gedeelte. Daarna had je wat vrije tijd en kon je genieten van het varen/zeilen. Voor het duiken moesten we nog een uitleg krijgen dus die kregen net voordat we aankwamen bij de duikplek. Na de uitleg werden we in groepen gedeeld en konden we onze duik skils die op de boot verteld waren in de praktijk brengen. Helaas mocht ik niet mee duiken met de gecertificeerde duikers omdat ik me duikpasjes thuis heb laten liggen. Ik ging mee met de beginners om te laten zien dat ik het duiken wel beheers. We zaten in de tweede groep en hebben de skils goed uitgevoerd nu mochten we nog even gaan snorkelen. Na een tijdje werden we met de speedboot opgepikt om weer aan boord te gaan. Het was inmiddels al avond. Na een snack op het dek en ondertussen al weer verder aan het varen voor de volgende plek. Konden we genieten van de zonsondergang. Daarna werd het dinner geserveerd in buffet vorm. Het smaakte goed alleen doordat we allebei wat last hadden van zeeziekte konden we nog niet zo goed eten. Na het eten ook lekker naar bed gegaan om te slapen. De volgende ochtend werden we bij de whitesundays gedropt om een wandeling over dit eiland te maken en wat vrije tijd te besteden daar. na de uitkijkpunten hadden we tijd over om te zwemmen en te snorkelen. Helaas viel dat snorkelen wat tegen. Dan maar van het eiland en de zon genieten. Om 10 uur moesten we terug lopen naar de andere kant en werden we opgehaald met de speedboot. Eenmaal in de speedboot kwamen we een zeeschildpad tegen helaas geen foto van hij ging snel weer naar beneden. Eenmaal op de boot gingen we verder varen naar de great barrier reef om daar eind van de dag onze eerste duik te maken. We zaten in de tweede groep dus moesten eerst op de boot blijven na het duiken mochten we ook nog snorkelen. Het duiken was heel erg gaaf ook Arjan heeft er van genoten. Daarna zijn we samen nog gaan snorkelen ook dit was een mooie ervaring. Moe maar voldaan weer op de boot. We zouden hier blijven om de nacht door te brengen en de gecertificeerde duikers gingen voor een nachtduik op. Na het eten nog genoten van de sterren hemel en daarna een douche van 1 minuut gepakt en lekker naar bed. De volgende ochtend zijn er 2 gecertificeerde duikers om 6 uur gaan duiken voor een diepe duik. Na die duik zijn we verder gevaren naar het outer reef. Bij het outer reef aangekomen heb ik Nathalie een tweede duik gemaakt na die duik hebben we nog gesnorkeld samen. Daarna gingen we een klein stukje verder varen om een ander stuk van het reef te zien en tevens kon je weer een duik maken. Ik heb hier mijn derde en laatste duik gemaakt erg mooi om de verschillen te zien tussen de verschillende rif soorten. Na die duik was ik erg moe omdat de nacht ervoor niet zo goed was. Omdat de boot wel erg aan het wiebelen was. Hebben we niet meer gesnorkeld maar genoten op de boot. In de middag gingen we weer terug varen deze tocht duurde best lang. We hebben nog overnacht in een baaitje en s, morgens om 6 uur gingen we weer varen en om kwart over 8 kwamen we weer aan land. Het was een mooie ervaring. Na de crew gedag te hebben gezegd en bedankt voor de mooie dagen. Waren we blij weer aan land te zijn. We hadden toch wat last van zeeziekte hier en daar en het hangen op een boot waren we ook wel zat. De uitzichten op de Coral sea waren geweldig.

• 20 Januari 2015 - 17:26

Wilma Van Der Lingen:

Wat een belevenissen, en leuk om daar als buitenstaander van mee te mogen genieten. Nog heel veel plezier!